Barns delaktighet i fritidshemmet
Högskolan i Borås genomför just nu ett ULF-projekt tillsammans med Borås stad. Projektet handlar om barns perspektiv på den fritidsverksamhet de deltar i. Genom att lyssna på barnens egna erfarenheter vill man hitta utvecklingsområden som kan stärka deras delaktighet.
Syftet är att bättre förstå vad barns delaktighet faktiskt innebär i praktiken, och hur fritids kan utformas så att barnen får större möjlighet att påverka. Lärarna som deltar i projektet har uttryckt att det ibland är svårt att ta tillvara barnens perspektiv i vardagen. Tillsammans med högskolans forskare undersöker de nya sätt att skapa en mer inkluderande lärandemiljö.
I den här intervjun tittar vi in hos forskare Jonas Johansson vid Högskolan i Borås som berättar mer:
Vad har varit lätt och smidigt med ULF-projektet?
I projektet Barns delaktighet i fritidshemmet har vi tillsammans med barn och personal i ett fritidshem jobbat med att öka barns delaktighet i verksamheten. Det har varit en mycket positiv upplevelse då vi från Högskolan i Borås har blivit mycket väl mottagna av barn, personal och ledning vid det aktuella fritidshemmet. Vi upplever att arbetet har genomsyrats av en tydlig samarbetsvilja från alla parter där olika kompetenser och erfarenheter tagits tillvara. Det gäller både vuxna och barn.
Har ni stött på några motgångar eller svårigheter?
Dock kan det upplevas som lite utmanande, och ibland lite provocerande, när utomstående besöker och kommer med tankar om en väl inarbetad verksamhet. I detta projekt har vi från högskolan försökt utmana personalen genom att presentera alternativa och möjliga tankegångar, idéer och arbetssätt. Det har stundtals skapat diskussioner om frågor kring personalens förhållningssätt och hur fritidshemmet är organiserat, och vi har ibland fått känslan av att delar av personalen upplevt det som en lite jobbig process. Det har dock utmynnat i en relativt samstämmig syn på barns delaktighet och hur den kan möjliggöras i verksamheten. Den sammanvägda känslan av projektet är mycket angenäm.
Vad överraskade dig i genomförandet av er aktionsforskning?
Något som har överraskat positivt är hur personalen har fortsatt att arbeta med barns delaktighet. När projektet avslutades sammanfattade vi arbetet, och personalen berättade då om hur de redan ligger i startgroparna för fortsatt utvecklingsarbete i relation till området. Det gör att vi lämnar projektet med en känsla av att faktiskt ha bidragit till fortsatt utveckling och pedagogisk diskussion, vilket naturligtvis känns bra.
