Praktiknära forskning kartläggs för att nå fler skolor och kommuner
Cecilia Ferm Almqvist är professor i pedagogik och vetenskaplig ledare för CULF vid Göteborgs universitet – en sammanslagning av det praktiknära forskningssamarbetet inom ramen för ULF, Utbildning, Lärande, Forskning, och forskarskolan CUL. Här berättar hon om arbetet med att synliggöra praktiknära forskning i regionen.

Samarbetet kring den praktiknära forskningen involverar många kommuner och skolor i Göteborgsregionen. Nu pågår arbetet med att kartlägga projekten, för att sedan kunna ta fram en digital karta.
–Tanken är att vi längre fram ska presentera informationen så att man lätt ska kunna se var ULF-arbetet bedrivs, vilka skolformer, ämnesområden och fakulteter som är involverade och var det finns vita fläckar, säger Cecilia Ferm Almqvist.
Vill nå fler kommuner
Hittills har medel fördelats till 34 forskningsprojekt inom ramen för ULF. Av dessa har sexton genomförts enbart inom Göteborgs stad, medan andra kommuner som Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Härryda och Mölndal har deltagit både i egna projekt och i samarbete med Göteborg.
– Det vi ser är att vissa kommuner är mer aktiva. Ofta finns det forskarutbildade lärare där som driver på utvecklingen, det skapas miljöer kring forskningen, säger Cecilia Ferm Almqvist och fortsätter:

Cecilia Ferm Almqvist
– Men vi vill nå fler kommuner och därför jobbar vi med att skapa mötesplatser och erbjuda workshoppar och symposier. På ett mindre lärosäte hade vi kunnat ha mer direkta kontakter, här är vi beroende av att informationen sipprar ner och att det finns mötesplatser.
Forskning i flera skolformer och ämnen
Praktiknära forskningsprojekt har genomförts inom flera skolformer, men grundskolan dominerar. Därefter följer förskolan. Vuxenutbildningen har på senare tid lämnat fler ansökningar, medan det varit få ansökningar som rör fritidshemmen. Vad gäller fakulteterna är det flest ansökningar från den utbildningsvetenskapliga fakulteten, inte sällan i samarbete med exempelvis de humanistiska och naturvetenskapliga/tekniska fakulteterna.
– Vi ser att många har blivit bättre på att skriva de här ansökningarna och etablera kontakter över fakultetsgränserna - det är ju ett hantverk, säger Cecilia Ferm Almqvist.
Även när det gäller ämnen finns en stor bredd. Språk-, läs- och skrivutveckling är det område som fått störst fokus, följt av matematik, naturvetenskap och teknik. På senare tid har frågor som digitalisering och AI , liksom estetiska uttryck, blivit vanligare.
– Det är viktigt att spridningen både sker mellan ämnen och mellan olika fakulteter. Det visar att samverkansforskning kan växa och fördjupas, säger Cecilia Ferm Almqvist.
ULF-kartan ska visa var forskningen sker
Arbetet med att utveckla en digital karta pågår. Förhoppningen är att den ska vara klar senast vid årsskiftet.
– Då kan vi visa ännu tydligare var forskningen sker, vilka frågor som studeras och vilka aktörer som är involverade. Det blir ett sätt att synliggöra både styrkor och utvecklingsbehov, säger Cecilia Ferm Almqvist.
Årets konferens: Hållbar spridning
Att sprida information är inte bara viktigt inför en ansökan – utan också under projektets gång och efter att ett projekt avslutats, så att forskningsresultaten kan spridas och användas. Vid årets konferens för ULF-samarbetet, Praktiknära forskning i samverkan, är temat just hållbar spridning.
– Genom handling och reflektion under projektets gång samt genom erfarenhetsutbyte, böcker, filmer och andra tillgängliga format hoppas vi att resultaten kan inspirera och användas i fler skolor. Spridning handlar inte bara om att få ut informationen, det är som med fröer - det krävs att man gödslar, vattnar och rensar för att något ska slå rot och växa, säger Cecilia Ferm Almqvist.
Följ nyhetsbrevet "Fokus på praktiknära forskning"
Är du intresserad av praktiknära forskning? Vill du ta del av goda exempel och få tips och råd om hur ansökningsprocessen går till?
Kontakt
Malin Johansson, Projektledare
031-335 52 02
malin.johansson@goteborgsregionen.se
