Ulf-avtals logga.

ULF-projekt: Minecraft i svenskundervisningen

Venla Luukkonen, Daroon Yassin och Martin Frisén. Även forskaren Eric Borgström deltar i projektet.

Kan Minecraft fungera som ett verktyg för att främja elevers skrivförmåga, kreativitet och muntliga färdigheter i svenskämnet? På Änglandaskolan pågår just nu ett unikt ULF-projekt där elever i årskurs 5 utforskar olika delar av svenskundervisningen med hjälp av Minecraft. Syftet är att undersöka spelets potential som pedagogiskt redskap i lärandeprocessen – och både forskare och lärare rapporterar redan positiva resultat.


Eleverna i årskurs 5 arbetar just nu med ett spännande projekt där de utforskar hur framtidens skola kan se ut. Klassen är indelad i två grupper, och varje grupp har fått i uppgift att både bygga sin vision av framtidens skola i Minecraft och formulera en övertygande text som argumenterar för deras idéer. Projektet avslutas med en muntlig presentation där eleverna får möjlighet att presentera sina skolor inför klassen. Dessutom kommer några elever att få chansen att delta i en debatt där de försvarar sina förslag och diskuterar olika framtidsscenarier.

Samtidigt följer forskarna Daroon Yassin och Eric Borgström arbetet. De antecknar, observerar, ställer frågor till eleverna. Forskarna och lärarna har också genomfört intervjuer med eleverna och samlat in och dokumenterat elevernas skriftliga texter och muntliga framställningar.

Minecraft som redskap i lärandeprocess

– Det här är den andra delen i vårt projekt, berättar Daroon. Den här gången ligger fokus på argumenterande text i kombination med arbetet i Minecraft. Vid det förra tillfället arbetade eleverna med beskrivande texter, så nu får de möjlighet att utveckla sina färdigheter inom en ny texttyp. Det ska bli spännande att se hur – eller om – Minecraft kan fungera som ett stöd och en resurs när det gäller att arbeta med olika typer av texter.

Forskarna och lärarna vill titta närmare på hur Minecraft kan fungera som ett redskap i en lärandeprocess, om och hur det kan vara en resurs för eleverna i arbetet med skrivande och muntlig framställning.

– Preliminära analyser av elevernas intervjuer visar att eleverna ser bygget i Minecraft som ett viktigt stöd under skrivprocessen, säger Daroon Yassin. I planeringsfasen blir bygget ett sätt genera ett innehåll till den skrivna texten och revideringsfasen blir bygget en resurs för att utveckla mer detaljrika beskrivande texter.

"Eleverna har bygget i huvudet"

Även läraren Venla Luukkonen som följt eleverna över tid såg utveckling hos eleverna

– Eleverna har bygget i huvudet och behöver inte följa stödord eller en text när de redovisar. Det gör att kommunikationen blir annorlunda. Har bara eleven en text eller power-point att redovisa blir den muntliga framställningen lätt mer statisk.

Martin Frisén, också lärare i klassen, ser positiva effekter av arbetssättet även när det gäller texterna.

– När vi jobbade med beskrivande texter och Minecraft så ser jag att eleverna bearbetar sina texter mera på grund av bygget i Minecraft. De kommer på nya saker när de bygger och texten behöver ju stämma överrens med bygget. Det blir ett härligt engagemang när de går mellan bygget och texten och båda förfinas med hjälp av varandra.

 

Vana vid spelet

Arbetet genomförs i flera steg. Först diskuterar eleverna sina idéer om framtidens skola i grupp. Därefter gör de individuella skisser, som sedan ligger till grund för både byggandet i Minecraft och skrivandet av den argumenterande texten. Modellen fungerar som ett stöd i skrivprocessen – och skrivandet kan i sin tur inspirera byggandet. Eleverna är redan vana vid att arbeta i Minecraft, eftersom lärarna Venla och Martin har använt spelet som ett pedagogiskt verktyg i undervisningen under flera år.

Venlas och Martins hemsida om Minecraft i undervisningen

Se tidigare artiklar på Pedagog Örebro om Minecraft på Änglandaskolan:

Får stipendium för att koppla svensk läroplan till Minecraft

Så kan Minecraft bidra till en inkluderande och lärorik undervisning

Fler idéer när modellen byggs

Vi får även en pratstund med några elever som just nu är mitt uppe i sitt skapande. Deras visioner för framtidens klassrum är både kreativa och varierade – här finns allt från robotar som kompletterar läraren till djur som en del av lärmiljön. VR-glasögon, alternativa sittplatser och möjligheter till fysisk aktivitet är andra återkommande inslag i elevernas idéer. De flesta vi pratar med tycker att det är lättare att börja med att bygga sin modell i Minecraft innan de skriver sin text. Enligt dem hjälper byggandet till att väcka fler idéer och göra skrivandet mer inspirerat.

– Jag upplever att eleverna inte begränsas när de får bygga. De blir mer kreativa och det tar de med in i textskrivandet. Det ska bli intressant att se om detta arbetssätt passar alla typer av texter. Det fungerande bra med beskrivande text men funkar det lika bra med argumenterade? frågar sig Martin Frisén.

Under projektet kommer olika typer av innehåll i svenskämnet testas och projektets mål är att tillhandahålla konkreta rekommendationer för lärare och pedagoger om hur Minecraft Education kan anpassas och användas för att både främja engagemang och skapa förutsättningar för elevers lärande inom svenskämnet.

/Mikael Kindgren, Pedagog Örebro

Fakta om ULF

ULF – Utbildning, Lärande, Forskning – är en nationell verksamhet som bedrivs av skolhuvudmän och lärosäten med lärarutbildning. Genom att bedriva praktiknära skolforskning i samverkan tar parterna ett gemensamt ansvar för den svenska skolans och lärarutbildningarnas långsiktiga utveckling. Med praktiknära forskning avses forskning som utgår från skolprofessionernas behov av ny kunskap. ULF finansieras av riksdag/lärosäten samt skolhuvudmän.

Sedan i januari 2025 är den statliga ULF-satsningen permanent.

Samverkansplattformen Örebro-ULF hittar du på Örebro universitets webbsida

Läs mer om övriga ULF projekt i Örebros förskolor och skolor här