Ulf-avtals logga.

Storskalig bokcirkel i grundskolan visar fiktionens kraft

Barn läser böcker i skolan

Alla läser! är både ett forskningsprojekt och en satsning på barn och ungas läsning i Östhammars kommun. Foto: Mostphotos

Alla läser! är ett projekt som varje år får kring 800 grundskoleelever i Östhammars kommun att dyka in i läsning av skönlitteratur; barn- och ungdomsböcker med olika samhällsteman, poesi, noveller och som i år - fantasy. Forskaren Olle Nordberg jobbar tillsammans med kommunens lärare med genomförande och vetenskaplig studie. I denna stora satsning på läsning i skolan vill man särskilt undersöka fiktionens förmåga att ge nya ögon på verkligheten.

– Vi studerar den demokratiska och personlighetsutvecklande potentialen i skönlitteratur – hur läsning hjälper oss att vidga våra perspektiv och förstå andra. I skolans styrdokument och i debatten finns en slagsida åt färdighetsträning och mätbarhet, men det ena utesluter inte det andra. När litteraturen läses i sin egen rätt och för fiktionens egen skull i skolan, kommer det tekniska automatiskt. Förutsatt att eleverna tycker att böckerna är spännande och engagerar, säger Olle Nordberg, lektor i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet.

Utvalda texter om de stora samhällsfrågorna

Projektet ”Alla läser!” inleddes 2019. Det är utformat som en storskalig bokcirkel där elever i årskurs 4 - 12 läser samma skönlitterära texter under ett antal veckor varje vår, och sedan får diskutera sin läsupplevelse i klassrummet under fria former. Före och efter varje läsomgång besvarar de digitala enkäter med frågor om sin läsupplevelse. Vilka tankar och känslor väckte berättelsen? Har den gemensamma läsningen och diskussionen påverkat deras syn på fiktionsläsning, eller deras förmåga att läsa och förhålla sig till skönlitteratur? I nära samarbete med lärarna utvecklar Olle Nordberg en litteraturdidaktik.

– Vi väljer ut texterna stadievis, alltid starka verk med olika samhällsteman: rasism, mänskliga rättigheter, genus, krig och miljöfrågor. Ett exempel är Katarina Taikons självbiografiska böcker om den romska flickan Katitzi varav en valdes ut för mellanstadiet. Eleverna gick in i berättelsen och kände starkt för Katitzi. De kunde formulera tankar om människovärde och diskriminering med utgångspunkt både i boken och sin egen verklighet.

Olle Nordberg

Olle Nordberg, lektor i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet.

Läsning tar plats i bruksorten

Östhammar är en ort uppbyggd kring industri, lantbruk och fiske. Litteraturen har ingen självklar plats, åtminstone inte enligt kommunens egen självbild. Barn- och utbildningskontorets syfte med projektet är att lyfta och stimulera den skönlitterära läsningen i bygden och gärna utmana de unga invånarnas tankar och normsystem. Många av de elever som deltar är tveksamma till en början, men uttrycker att läsningen snabbt blir något de uppskattar. Hur den ”sätter igång en flod av tankar som bara måste komma fram”. ”Förut var jag helt emot läsning… nu är jag bara lite emot”.

­– En av de bästa läsomgångarna var ”Alla läser poesi”, där till exempel högstadiet läste Tomas Tranströmer. Många elever markerade att det här är inget för mig, men sedan var det spännande att se hur deras inställning förändrades. Lärarna själva var tveksamma och sa att det här kommer aldrig att gå, men det gick bättre än någon hade kunnat tro. Jag har själv varit lärare och vet att poesins korta format gör att man direkt kan få igång ett litterärt samtal där eleverna själva skapar mening i texten genom att tolka den.

"Överväldigande resultat"

Projektet genererar ett brett empiriskt underlag som växer för varje läsperiod. Vid tidpunkten för intervjun har Olle Nordberg just fått in årets ”inför-enkätsvar”, där 954 elever och 34 lärare besvarat ett antal frågor innan de börjat arbeta med utvalda texter i fantasy-genren. Elevfrågorna handlar till exempel om deras läsvanor, och om attityden till boksamtal i klassrummet som mer eller mindre utvecklande. Samma frågor kommer att ställas i nya enkäter efter läsomgången – har något hänt med deras uppfattning? Eleverna får då också beskriva sin läsupplevelse i fritextsvar. Vilka tankar och känslor har du fått av boken som du läste med klassen? Vad tror du att boken vill säga? Har den påverkat ditt sätt att se på samhället och din omgivning?

Resultaten från de flesta läsomgångarna visar att runt 75 procent av deltagande elever tydligt har engagerat sig och formulerat sig kring sin läsupplevelse i förhållande till sig själva och sin omvärld. Här finns också stöd for den öppna, gemensamma litteraturdiskussionen i klassrummet, och för ett arbetssätt som gör att eleverna värderar och blir medvetna om sin utveckling.

­– För mig är det ett överväldigande och viktigt resultat som visar vilken potential litteraturen har, inte minst i relation till den mätbarhetsinriktade synen på läsning i skolan. Vi ser att kraften finns i inlevelsen i en berättelse och i de tankar, känslor och tolkningar som man får prata om med andra. De olika perspektiven på läsning behöver inte stå emot varandra, men skönlitteraturen riskerar att hamna bredvid, och jag tycker att det här projektet visar att det är ett stort misstag.

I samband med Bokmässan hösten 2025 släpps en bok om läs- och forskningsprojektet Alla läser! skriven av Olle Nordberg och medverkande lärare. Vi får komma in i fyra olika klassrum under olika läsperioder, och följa processen på nära håll. – En ganska ovanlig typ av bok som borde vara intressant för många, där forskning möter praktik och där vi beskriver vad vi har gjort och vad vi har sett.

Andrea Dahlkild

Alla läser! - Ett RUF-projekt

Olle Nordberg ingår i forskargruppen för regional ULF-forskning (RUF) som består av lektorer och forskare från Uppsala universitet och omgivande kommuner med ULF-avtal. Här bedrivs undervisningsutvecklande forskning som utmärks av att forskare och yrkesverksamma jobbar nära tillsammans i hela eller delar av forskningsprocessen, från initiering till genomförande och redovisning av resultat.

Forskargruppen RUF