Ulf-avtals logga.

Forum lärande 2025

  • Datum: 18 juni 2025
  • Typ: Konferens
  • Webbsida
  • Arrangör: Karlstads universitet och Karlstads kommun

Mötesplats för forskning och praktik. Arrangörer är Karlstads universitet och Karlstads kommun.

Den 18 juni välkomnas skolans professioner på alla nivåer, huvudmän, forskare och lärarutbildare till Karlstads universitet för en dag full av inspirerande seminarier, workshops, panelsamtal – och förstås intressanta erfarenhetsutbyten.

Arrangörerna är Regionalt utvecklingscentrum vid lärarutbildningen på Karlstads universitet och Karlstads kommun.

Konferensens övergripande teman är:

Samhälle och utbildning – exempelvis frågor inom demokrati och delaktighet, hälsa och arbetsmarknad.

Undervisning – exempelvis frågor inom ämnesdidaktiska modeller, verktyg för digitalisering, specialpedagogik och undervisningsdesign.

Professionen – exempelvis frågor inom karriärvägar, arbetsliv, ledarskap, nätverk och samarbete.

Presentation av två pågående ULF-projekt under konferensen

Demokratiuppdrag i en orolig tid - erfarenheter från ett samverkansprojekt

Demokratisk utbildning är en viktig del av arbetet med social hållbarhet och förskolans uppdrag som helhet. I projektet har det varit viktigt att hitta vägar för samsyn och samarbete såväl mellan pedagoger och forskare som inom arbetslaget där allas röster tas tillvara. Detta har varit en del i att skapa förutsättningar för att pröva nya verktyg och förhållningssätt i förskolans utbildning där syftet har varit att barnen ska få möjlighet till ökad delaktighet i verksamheten och utvecklas som demokratiska medborgare.

Presenterar gör: Magdalena Raivio, forskare/lektor, Katarina Ribaeus, forskare/lektor, Ulrika Gustafsson, rektor/förskollärare, Maja-Lena Höglund, förskollärare
Universitet och förskola

Teaching sociolinguistic competence in English – a hands-on workshop

This workshop mirrors an intervention implemented as part of an ULF-project in the subject English. The session will provide the rationale for the intervention, include a practical hands-on segment during which the intervention is replicated, and facilitate a discussion with participants to gather their perspectives on the intervention. The intervention aims to raise students’ awareness that successful language use does not only require effectiveness (goal achievement) but also appropriateness for the situation at hand, e.g., in terms of formality or politeness, and that otherwise negative repercussions might ensue. The intervention seeks to demonstrate that sociolinguistic competence – such as the use of an appropriate register – matters, needs to be learned and attended to in interactions, and that there is still room for improvement for most learners – even for high-achieving students of English.​

Presenterar gör: Andrea Schalley, professor, Marie Tåqvist, lektor, Marika Kjellén, lektor, Anna Nissen, forskare, Eva Tarander, adjunkt, Ann-Charlotte Rydberg, biträdande rektor, Daniel Östlund, lärare, Åsa Lindström, förstelärare, Susanne Malmberg Olsson, förstelärare.