NTI-gymnasiet bryter ny mark med forskningsinriktade lärteam
2020-10-01
NTI-gymnasiet har snabbt gjort verkstad av sitt ULF-avtal med Uppsala universitet. Kanske för att friskolekoncernens inriktning på teknik och digitalisering alltid fört med sig ett naturligt utvecklingsspår. Nya forskningsinriktade lärteam sträcker sina vener ut i verksamheterna och Jens Michelsen, lektor och lärare i fysik och matematik, står där alla trådar strålar samman.

Det var lusten att undervisa som tog Jens Michelsen från en tillvaro som forskare i fysik på Chalmers Tekniska Högskola, till klassrum fulla av gymnasieelever.
– Jag hade undervisat en del på universitetsnivå, och där handlade det mest om föreläsningar och att hitta bästa möjliga förklaringsformer. Men jag märkte att jag brann för det, så jag läste en kompletterande pedagogisk utbildning och blev lärare. Här i gymnasiet har man mer av en tvåvägskommunikation, ett ”ge och ta” med eleverna. I början var det skrämmande med den där sociala biten, men extremt roligt också. Jag förstod styrkan i en bra dialog; som lärare har man ofta någon relation med 150 elever samtidigt.
Just nu undervisar inte Jens Michelsen, hans tid är fördelad mellan egna studier i matematisk statistik och arbete med NTI-gymnasiets ULF-verksamhet. Som lektor har han det yttersta ansvaret för de forskningsinriktade lärteam som inrättats på hittills två skolor, en i Uppsala och en i Johanneberg. Lärarna i teamen bildar forskningscirklar där vetenskapliga, undervisningsnära studier bedrivs. Jens uppgift är att handleda och bistå teamen med allt som i forskning är tidskrävande och kräver expertis – processa fram gångbara forskningsfrågor, solla bland litteratur, designa studier och analysera data.
– Vi förlägger sedan länge vårt kollegiala utvecklingsarbete till just lärteam. Det brukar vara givande för de lärare som deltar, men får sällan någon stor effekt utanför den berörda skolan. Tanken är att de nya forskande lärteamen ska jobba mer systematiskt, rigoröst och vetenskapligt, med fokus på spridning. Med dem kommer ambitionen att producera kunskap som vi kan sprida till resten av skolvärlden. Vi får en helt annan möjlighet att gå direkt från forskningsresultat till implementering i verksamheterna.
Undervisningsnära studier
Hittills har två studier initierats genom NTI-gymnasiets forskningscirklar. En av dem handlar om olika sätt att använda programmering i ämnet matematik, och är en naturlig fortsättning på Johannebergsteamets redan befintliga utvecklingsarbete på området. I Uppsala ville man ta lite större skär. Till att börja med sattes lärteamet ihop utifrån lärarnas forskningsintresse och inte deras ämnesinriktning, vilket öppnade för flera möjliga vägar i valet av forskningsfråga. Man beslutade sig för att be resten av kollegiet om hjälp med den så kallade frågefångsten; vilket kunskapsbehov fanns i organisationen? Bland den mångfald av förslag som hördes handlade flera på ett eller annat sätt om motivation. Lärarnas samlade uppfattning var att deras elever inte var särskilt intresserade av att träna självständigt på lektionerna. Bit för bit, och under Jens Michelsens handledning, mejslades en studie fram som handlar om vad som påverkar elevers benägenhet att aktivt delta i övningsmoment. Studien bygger på en teori kallad The Reasoned Action Approach.

– Det är en socialpsykologisk modell som också har använts i forskning om vad som får oss att träna mer, använda kondom eller gå ner i vikt. Den bygger på premissen att det främst är tre faktorer som påverkar människors beteende: normer, vår attityd och vår känsla av kontroll; om jag tror mig ha makten att bete mig på ett visst sätt. Med modellen kommer ett ramverk för forskningsstudier som vi använder: elevernas beteende kartläggs genom enkäter och sedan genomförs interventioner baserade på resultatet. Vi är inte färdiga ännu men ser klart och tydligt att normuppfattning är viktigast. Signalerar läraren att det är viktigt att räkna eller läsa på lektionerna? Vad tycker föräldrarna och hur beter sig klasskamraterna? Det är sådana saker som styr.
Studien är något av en vindlande utflykt bortom Jens Michelsens eget forskningsområde, vilket förstås gjort den mer tidskrävande för honom.
– Man vill bespara lärarna alltför mycket arbete och jag gör gladeligen den extra insatsen. Själva frågefångsten var kanske mest givande, hela den cykeln var väldigt kul och intressant. Lärarna i teamet bollade med varandra, den ansvarige försteläraren bollade med mig, jag läste in mig på litteratur och återkopplade sedan till försteläraren… Det tog över två månader innan vi hade forskningsfrågan klar. Lärare är ofta väldigt lösningsfokuserade, när de ställer en fråga har de kanske redan svaret. Skolans och akademins tankesätt är olika så jag har stor hjälp av att själv vara lärare. För någon som bara har forskat är det där glappet svårare att hantera.

En växande forskningsmiljö
NTI-gymnasiet blir en illustrativ mikrovärld i det expanderande universum som försöksverksamheten ULF utgör. Här pågår forskning utifrån professionens behov av kunskap. Här söker verksamheten fäste i en levande, vetenskaplig grund som lärarna själva äger, eftersom de varit med om att skapa den tillsammans med kollegor och elever. Många frågor återstår att lösa, som den essentiella om hur forskningsresultat ska spridas och implementeras i större skala. Rälsen läggs medan tåget går konstaterar Jens, och tanken är att fler NTI-skolor ska införliva modellen med forskande lärteam. Genom ULF-avtalet med Uppsala universitet får han nu förstärkning i form av Anna Eckerdal, lektor vid Institutionen för informationsteknologi. Hon kommer att ha samma roll som honom, vilket underlättar en uppväxling och gör att samverkansytan med universitetet kan växa.
– Tidigare har det varit svårt att få till forskningssamarbeten med universitetet, förmodligen för att det ekonomiska incitamentet har saknats. Genom ULF-avtalet har vi ett stående samarbete där vi får tillgång till Annas expertis inom programmeringsdidaktik och dessutom kan öka vår närvaro på universitetet: vi hoppas på många gemensamma seminarium och diskussioner. Lärarstudenternas inblandning är en annan viktig komponent som kommer att innebära synergier. De kan till exempel delta i våra forskningsstudier under sin VFU eller göra sina examensarbeten i samverkan med oss.
Att NTI-gymnasiet Uppsala just flyttat till Polacksbacken där man blir granne både med Lärarutbildningen och Institutionen för informationsteknologi, bådar också gott för vänskapen. Inte desto mindre är den infrastruktur som ULF-avtalet skissar fram till stora delar virtuell. Eftersom koncernen har skolor över hela Sverige behövs en forskningsmiljö som kan överbrygga geografiska avstånd och skapa delaktighet på distans.
– ”Virtuell forskningsmiljö” låter väldigt fancy men det handlar ju inte om science fiction där vi sitter med VR-hjälmar och arbetar. I och med Covid-19 har många tvingats ställa om, och märker att det går alldeles utmärkt att arbeta tillsammans på distans genom digitala möten och gemensamma arbetsytor. Vi som jobbar med ULF var minst oroliga inför omställningen. Några gånger har jag åkt från Göteborg upp till Uppsala, men det mesta har vi klarat att göra digitalt.
Andrea Dahlkild
Om NTI-gymnasiet
NTI-gymnasiet är resultatet av en sammanslagning av två av Sveriges främsta aktörer inom gymnasieutbildning med teknik, it, design och media i fokus: IT-Gymnasiet och NTI Gymnasiet. Idag består NTI Gymnasiet av 25 skolor i 20 städer. NTI är en del av koncernen Academedia.
-
Matilda Ernkrans öppnar Nationell ULF Bazar 6 maj
Om ungefär tre veckor genomförs för andra gången en Nationell ULF Bazar, försöksverksamhetens forum för erfarenhetsutbyte. Det har blivit dags att skärpa diskussionerna om hur framtidens ULF-avtal ska se ut på nationell, regional och lokal nivå. Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning, kommer att inleda dagen.
-
Studie om covid-19-pandemins påverkan på lärarnas vardag
När coronaviruset gjorde entré våren 2020 förändrades den invanda skolmiljön. Gymnasieskolor gick över till distansundervisning, grundskolor förberedde för att stänga och samtidigt pågick undervisningen. Linköpings universitet har i samverkan med Linköpings kommun och Motala kommun genomfört en studie om pandemins påverkan på undervisningsvillkoren, som synliggör lärares kvalitativa digitala kompetenser.
-
Delrapporter för 2020 har lämnats in till regeringen
ULF:s fyra nodansvariga universitet - Göteborgs universitet, Karlstads universitet, Umeå universitet och Uppsala universitet - har nu lämnat in sina delrapporter för det fjärde och mycket händelserika verksamhetsåret 2020.
-
Rapport om hur skolledare resonerar kring praktiknära forskning
Högskolan i Gävle presenterar en ny rapport om vad skolledare har för utgångspunkter och förväntningar på praktiknära forskning.
-
Webbinarium med visioner: Så bygger vi en skola på vetenskaplig grund
Praktiknära forskning är ett viktigt inslag för att skapa en förskola och skola på vetenskaplig grund. Men hur skapar vi en hållbar struktur för det? Den frågan diskuterade politiker, skolchefer och forskare på ett webbinarium den 22 februari, arrangerat av Göteborgsregionen, Göteborgs Stad och Göteborgs universitet.
-
Ny antologi om särskild begåvning i praktik och forskning
Hej Caroline Sims, redaktör för den nyutgivna antologin "Särskild begåvning i praktik och forskning". Vilken är din avsikt med antologin?
-
LTU inviger seminarieserie för stärkt utbildningsdialog i norr
För att främja utveckling inom förskola och skola startar Luleå tekniska universitet en seminarieserie med olika teman. Hittills är åtta seminarier inplanerade. – Det är ett nytt samarbete med förskole- och skolverksamheter i länet, samt Norrbottens kommuner säger Ulrika Bergmark, biträdande professor i pedagogik.
-
Hallå där ULF-aktiva Maria Bränström som blivit utsedd till Årets vän vid Umeå universitet
Maria Bränström, samordningsledare vid barn- och utbildningsförvaltningen i Vännäs kommun, är aktiv i ett FoU-projekt och samtidigt engagerad i den regionala samverkansstrukturen för ULF vid Umeå universitet.
-
ULF i Huddinge: Satsning på forskningsseminarier på temat språkutveckling
Språkutveckling är ett uttalat utvecklingsområde inom skolområdet i Huddinge kommun. Därför valde man att ha detta som tema i de forskningsseminarier som startats inom ramen för ULF. Samarbetspartner är Södertörns högskola.
-
”Vi utgår från lärarnas behov” - forskare om arbetet med att förbättra undervisning i svenska som andraspråk
Språkstödjare som en länk till elever som lär sig svenska som andraspråk. SFI-lärare kom med idén och vände sig till Örebro universitet för att få hjälp av forskare.
– Vi som forskare utgår från lärarnas behov för att vi tillsammans ska kunna utveckla sättet att arbeta, säger Oliver St John, som leder den praktiknära forskningen. -
Bilden säger mer än tusen ord – Att lyfta fram visuella representationer i samhällskunskapsundervisningen
Många illustrationer i SO-läromedel bidrar med information som inte finns i texten och som elever kan ha svårt att tolka. Ett nystartat ULF-projekt vid Stockholms universitet tar reda på hur eleverna förstår dessa visuella representationer och hur undervisningen kan utformas för att öka elevernas förståelse.
-
Genomlysning av praktiknära forskning – ett paradigmskifte på gång?
Under hela 2020 har den vetenskapliga tidskriften Pedagogisk forskning i Sverige bjudit in till nationell debatt på temat ”Praktiknära forskning – ett paradigmskifte på gång?" Bland debattörerna finns flera representanter från försöksverksamheten ULF.
-
Forskningspolitiska propositionen föreslår att försöksverksamheten ULF permanentas
Idag presenterades regeringens forsknings- och innovationsproposition 2021-2024. Här föreslås att försöksverksamheten ULF permanentas, med ökade och öronmärkta anslag till praktiknära forskning. Detta skulle innebära att befintliga samverkansavtal mellan lärosäten och skolhuvudmän kan bli stabila och långsiktiga, och att fler huvudmän kan teckna ULF-avtal.
-
Med Gävlemodellen kan skolans arbete mot mobbning baseras på aktuell forskning
Sedan 2012 har Gävle kommun på ett framgångsrikt sätt arbetat med Gävlemodellen för att motverka mobbning på kommunens skolor. Gävlemodellen har tagits fram i ett samarbete mellan kommunen och Högskolan i Gävle, och lutar sig tungt på aktuell forskning. Modellen är nu implementerad på alla skolor, men samarbetet med Högskolan fortsätter. Det är dags att lyfta det gemensamma arbetet till nästa nivå.
-
Fjärrundervisning skapar förutsättningar för små kommuner
En del av Umeå universitets försöksverksamhet utgörs av ett samarbete kring fjärrundervisning mellan universitetet och Region 10 - en grupp om tio kommuner i inlandet. Ett uppdrag i tiden som fått exta skjuts av pandemin.
-
Försöksverksamhetens publikationer samlas på webben
Meddelande till aktörer i försöksverksamheten:
-
Arbetet med slutrapporten har börjat!
När fem år av försöksverksamheten ULF ska slutrapporteras gäller det att börja i tid. Skrivandet har inletts i bland annat Uppsala-nodens styrgrupp, där man i veckan samlades på ett två dagar långt skrivarinternat online. Den 1 mars 2022 ska den slutgiltiga rapporten lämnas in till regeringen.
-
ULF i Vaggeryd: Lärare och forskare samverkar för en stärkt matematikundervisning
Sedan några år tillbaka deltar Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) vid Jönköping University i två ULF-projekt, ett med Vaggeryds kommun och ett med Habo kommun. – En av fördelarna med vårt projekt är att alla lärare i förskoleklass deltar i det kollegiala lärandet. Genom samarbetet med forskare är det möjligt för dem att inspirera och utmana varandra i syfte att lära och utvecklas, säger Klara Kerekes, lektor i Vaggeryds kommun.
-
ULF-forskare på prispallen
Helgepriset är ett av Sveriges allra finaste lärarpris. Vinnarna i kategorin för lärare i grundskolan åk 7-9 var i år forskarna bakom ett av Göteborgs universitets ULF-projekt, för deras arbete med att undersöka hur lärarens undervisning påverkas av artificiell intelligens i digitala läromedel. Ett arbete som handlar mindre om tekniken och mer om människorna än vad man först kan tro.
-
Förskollärarna kan hjälpa barnen att bli flygfärdiga
Barn behöver öva upp balans, styrka och förflyttning för att bli ”flygfärdiga”, samtidigt som många minderåriga riskerar bli stillasittande och ”vingklippta” om de inte får stöd och hjälp från förskolan. Detta projekt om förskolebarnens rörelseförmåga, som bedrivs inom försöksverksamheten ULF, går snart in på slutspurten.
-
Praktiknära forskning i fokus på Kunskapsveckan
Som en del i Kunskapsveckan, som är ett årligt återkommande arrangemang, anordnade ULF vid Umeå universitet en halvdagskonferens med fokus på praktiknära forskning i samverkan. Deltog gjorde ett 50-tal personer från lärosäten och skola.
-
Didaktiska nätverk fyller behov och föder idéer
Tre didaktiska nätverk vid Malmö universitet har nu varit igång i ett år inom ramen för försöksverksamheten ULF. De har kommit olika långt men alla tre nätverksledare är överens om en sak: arbetet är viktigt men osäkerheten om framtiden är stor. – För oss är nätverket början på ett långsiktigt arbete, med målet att skapa en samverkansmodell som både universitetet och lärare i skolan kan dra nytta av, säger Eva Bringéus, adjunkt i svenska.
-
Så kan ULF-avtal stärka lärarutbildningarna
På UKÄ:s Lärarutbildningskonferens den 19 oktober bekskrevs i ett panelsamtal hur ULF-avtal kan stärka den vetenskapliga grunden i lärar- och förskollärarutbildningarna, bland annat genom kombinationstjänster och forskningsmiljöer hos skolhuvudmannen. Ta del av sessionen i efterhand!
-
Nationell ULF Bazar 2021
Den 6 maj 2021 genomförs för andra gången en nationell ULF Bazar, försöksverksamhetens forum för erfarenhetsutbyte och framåtblick. I fokus står den slutrapport som kommer att ligga till grund för ett permanent ULF-avtal, och som engagerar alla medverkande parter.
-
Mittuniversitetet: Två projekt får ULF-medel för praktiknära forskning i skolan
Forskningsprojekten Digitala läromedel i praktiken och Ledarskapspraktik i förskolan får forskningsmedel från Mittuniversitetets ULF-verksamhet på vardera 1 250 000kr.
-
NTI-gymnasiet bryter ny mark med forskningsinriktade lärteam
NTI-gymnasiet har snabbt gjort verkstad av sitt ULF-avtal med Uppsala universitet. Kanske för att friskolekoncernens inriktning på teknik och digitalisering alltid fört med sig ett naturligt utvecklingsspår. Nya forskningsinriktade lärteam sträcker sina vener ut i verksamheterna och Jens Michelsen, lektor och lärare i fysik och matematik, står där alla trådar strålar samman.
-
ULF på Bokmässan: Upplysande samtal om skolans professionella kapital
Internationell forskning visar att skolans viktigaste tillgång är dess professionella kapital – det kunnande som lärarna äger. Detta blev utgångspunkten för ett panelsamtal på årets Bokmässa, där ULF-avtal jämte Lidingö stads utvecklingsverksamhet kunde erbjuda en framtidsvision.
-
Observation och återkoppling – en resurs för skolutveckling
”Lärares observation av, och återkoppling till, varandra är en av de allra viktigaste men också mest outnyttjade resurserna för skolutveckling.” Det säger Michael Tengberg, professor i pedagogiskt arbete och projektledare för forsknings- och utvecklingsprojektet LISA-PLOT.
-
Skolledarens viktiga och utmanande roll i praktiknära forskning
För att forskning ska få fäste i en skolorganisation behövs en ledning som stödjer och stärker det nya. Anette Forssten Seiser, lektor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, är som skolledarforskare engagerad i två forskningsprojekt inom ramen för ULF. - Genom att koppla samman didaktisk forskning med forskning om skolutveckling och skolledarskap är vår ambition att bidra till en mer genomgripande och hållbar satsning.
-
A prima vista – möjligheter och utmaningar med praktiknära forskningsprojekt i musikpedagogik
Genom att videoobservera musiklärare under musiklektioner med elever har forskare på Kungliga Musikhögskolan analyserat undervisningen med fokus på normkritik, digitalisering, ledarskap och musikupplevelser – kunskap som lärarna sedan tagit med tillbaka ut i praktiken för att förbättra och förnya undervisningen. Inom försöksverksamheten ULF har man så fått fram värdefull information kring lärares och lektorers upplevelser av att vara delaktiga i praktiknära forskning.
-
ULF i debatt: Praktiknära forskning – ett paradigmskifte på gång?
-
Den första nationella konferensen om samverkan kring praktiknära forskning
Piteå kommun bjuder in till nationell forsknings- och utvecklingskonferens med temat: Hur går det till när skola och universitet samverkar kring praktiknära skolforskning? Konferensen "Kunskapsdialogen - Forskning och skolans utveckling i samverkan" går av stapeln den 1-2 november 2021 i Piteå.
-
Viktigt och gediget erfarenhetsutbyte på Nationell ULF Bazar
Den 7 maj hölls en första riksomspännande ULF Bazar – försöksverksamhetens forum för erfarenhetsutbyte. Deltog i samtalen gjorde kring 200 representanter från medverkande lärosäten, huvudmän, regionföreträdare och fristående koncerner. De lärdomar som dragits sedan starten 2017 ska snart omvandlas till hållbara samverkansmodeller i ett förslag på nationellt ULF-avtal.
-
"Jag blev eld och lågor" - Professor omvandlade skolans satsning på nyanlända tjejer till praktiknära forskning
De nyanlända tonårstjejerna behöver extra stöd för att lyckas nå målen i ämnet idrott och hälsa. Det insåg två lärare när de såg hur deras elever hade svårt för att hoppa, krypa, balansera - och vinkla ut fötterna. Det som började som ett tidsbestämt projekt för att förbättra rörelseförmågan är nu praktiknära forskning vid Örebro universitet, med en examensuppsats som första steg.
-
Sex projekt får ULF-medel för praktiknära forskning i skolan
Göteborgsregionen:
Sex projekt har 27 april 2020 beviljats medel för genomförande av forskning inom ramen för försöksverksamheten ULF. Inriktningen på årets utlysning har varit likvärdighet och de beviljade projekten berör bland annat skolfrånvaro, språkstöd och didaktisk design. -
Uppsala kommuns forskningsmiljö förenar skola och utbildningsvetenskaplig forskning
Nu möts Uppsala universitet och Uppsala kommun på en gemensam arena för praktiknära skolforskning. Initiativet ingår i regeringens satsning ULF i syfte att överbrygga gapet mellan klassrum, lärarutbildning och utbildningsvetenskaplig forskning.
-
Praktiknära forskning ska stärka förskolorna i Askersunds kommun
Kollegialt lärande i förskolan – det är fokus för det nystartade praktiknära forskningsprojektet som Örebroforskaren Karin Alnervik bedriver i samarbete med Askersunds kommun.
– Målet är att hitta fungerande strukturer och former för kollegialt lärande som leder till utveckling av verksamheten, säger hon. -
Tre forskningsprojekt får ULF-medel genom unik utlysning
Nu prövas ett nytt sätt att finansiera forskning, som låter akademins forskare och skolans disputerade lärare finsnickra sina projektidéer i samverkan. Det handlar om en utlysning vars särskilda design blir en garant för att beviljade projekt bygger på försöksverksamhetens viktigaste principer - till exempel tillvaratagandet av professionens frågor och lärarstudenters delaktighet i forskning. Totalt 13,5 miljoner kronor fördelas mellan tre bidrag.
-
Årets delrapporter inlämnade till regeringen
De fyra nodansvariga universiteteten - Göteborgs universitet, Karlstads universitet, Umeå universitet och Uppsala universitet - har nu lämnat in varsin delrapport avseende 2019 till regeringen.
-
"ULF-lärare" får Sveriges största pedagogiska lärarpris
Umeå universitets alumn Josefin Öberg tilldelas ett av Sveriges finaste lärarpris på 125 000 kr. Förutom att hon är lärare på en av Sveriges minsta skolor – Fredrika skola – är hon också samarbetspartner inom Glesbygdsskolenätverket som är ett av delprojekten inom regeringsuppdraget ULF.
-
Uppsala kommun inviger sina forskningsmiljöer
Nu sjösätts de forskningsmiljöer som Uppsala kommun utvecklat i samverkan med Uppsala universitet, enligt tecknat ULF-avtal. En infrastruktur tar form som ska fånga upp lärares och skolledares verksamhetsnära frågor och göra dem till startpunkter för utvecklings- eller forskningsprojekt.
-
13 forskningsskisser vidare i andra utlysningen på Göteborgs universitet
Nu har bedömningskommittén valt ut 13 forskningsskisser som går vidare till steg 2 i den andra utlysningen av ULF-medel inom Göteborgsregionen. Utlysning 2019 är riktad mot praktiknära forskning som har frågor om förskolans och skolans likvärdighet i fokus.
-
Ny utlysning av projektmedel för genomförande av ULF-projekt på Göteborgs universitet
Den 24 oktober öppnade den andra utlysningen av forskningsmedel för genomförande av ULF-projekt. Utlysningen sker inom ramen för den överenskommelse om samverkan kring praktiknära skolforskning som Göteborgs universitet och skolhuvudmän i Göteborgsregionen har ingått. Nytt är också att Göteborgs universitet tecknat avtal med tre fristående skolhuvudmän.
-
Skolans intressenter samlade vid ritbordet: Hur ska framtidens ULF-avtal se ut?
Alla var där när SUHF bjöd in till rundabordssamtal om formerna för ett permanent ULF-avtal; fackförbund, lärosäten, myndigheter, huvudmannaorganisationer och forskningsfinansiärer. Halvvägs in i försöksverksamheten börjar avgörande frågor om finansiering och organisation att pocka på. Hur skapar vi bästa möjliga förutsättningar för långsiktig samverkan mellan lärosäten och skolhuvudmän? Krävs en regional struktur, och hur skulle den i så fall kunna se ut?
-
Forskare mötte skolhuvudmän för att tillsammans lösa skolans utmaningar
Digitalisering, trygghetsarbete och gemensam personal. Det var några frågor som diskuterades när forskare på Högskolan i Gävle mötte huvudmän inom skolområdet med syfte att samarbeta mer kring praktiknära forskning som gynnar skolutvecklingen.
-
Utbildningsminister Anna Ekström besökte ULF-projekt om praktiknära forskning i skolan
Utbildningsminister Anna Ekström besökte i tisdags två ULF-projekt om praktiknära forskning i skolan – ”Språkdidaktisk samverkan” samt ”AI och digital matematik”.
– Jag ville se den praktiknära forskningen som växer fram och prata med lärare och elever för att se hur det fungerar ute på skolorna. Det är bra att också lärare får formulera forskningsfrågor, säger utbildningsminister Anna Ekström (S). -
AIMday ULF andra gången gillt
Med skolans och förskolans verksamhetsspecifika frågor för ögonen samlades forskare, lärare, rektorer och utvecklingsledare för att slå samman sina olika perspektiv. AIMday ULF är nu en återkommande mötesplats inom Uppsala-noden.
-
DEBATT: Hög tid att ge skolhuvudmän och lärarutbildningar rimliga förutsättningar att stärka utveckling, lärande och forskning
En förutsättning för att svensk skola ska uppnå hög kvalitet är att både lärare och forskare är väl förankrade i en gemensam kunskapsbas som är grundad på vetenskap och beprövad erfarenhet. Det anser företrädare för regeringsuppdraget ULF-avtal, som arbetar för att få till långsiktigt hållbara samverkansmodeller mellan lärosäten, huvudmän och skolor. -
Konstruktivt ULF-seminarium i Almedalen
Dagens ULF-seminarium i Almedalen öppnade för ett konstruktivt samtal om formerna för en hållbar samverkan mellan skola och akademi. Det nödvändiga i en sådan samverkan var samtliga deltagare överens om - frågan tycks snarare vara hur den skulle kunna organiseras, finansieras och knytas till andra parallella initiativ.
-
Pressmeddelande: Hur stärks skolans vetenskapliga grund och läraryrkets attraktivitet? – ULF i Almedalen 2019
Under Almedalsveckan i Visby arrangerar ULF-avtal ett seminarium om betydelsen av samarbete kring praktiknära forskning i skolan. Seminariet heter ”Sverige som kunskapsnation. Hur stärks skolans vetenskapliga grund och läraryrkets attraktivitet?” och äger rum tisdagen den 2 juli kl 09:30 – 10:30.