”I glesbygdsskolan existerar fortfarande en likvärdig lärmiljö”

2023-03-24

Glesbygdsskolenätverket tillkom genom att lärarna Jenny Sjöström och Josefin Öberg kontaktade Gerd Pettersson, lektor vid pedagogiska institutionen på Umeå universitet. För att bygga upp nätverket fick de ULF-medel från Umeå universitet.

Läraren Jenny Sjöström arbetar på Ammarnäs skola och är en av samordnarna i glesbygdsskolenätverket. Foto: Elias Kunosson.

Jenny Sjöström, Josefin Öberg och Gerd Pettersson skriver nu i Vi Lärare om glesbygsskolenätverket och hur det är att vara lärare inom nätverket.

I glesbygd existerar inte det fria skolvalet och friskolor – därför kan lärare arbeta mer ostört med en undervisning som gynnar elevers lärande och utveckling, skriver Jenny Sjöström, Ammarnäs skola och Josefin Öberg, Trehörningsjö skola, som är samordnare för glesbygdsskolenätverket samt Gerd Pettersson, lektor vid Pedagogiska institutionen.

Läs hela artikeln i Vi Lärare här.

Nyheter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev! 
Nyhetsbrevet kommer cirka en gång i månaden och innehåller alla nyheter kring ULF-avtal.

Anmäl dig till nyhetsbrevet här!

”I glesbygdsskolan existerar fortfarande en likvärdig lärmiljö”

2023-03-24

Glesbygdsskolenätverket tillkom genom att lärarna Jenny Sjöström och Josefin Öberg kontaktade Gerd Pettersson, lektor vid pedagogiska institutionen på Umeå universitet. För att bygga upp nätverket fick de ULF-medel från Umeå universitet.

Läraren Jenny Sjöström arbetar på Ammarnäs skola och är en av samordnarna i glesbygdsskolenätverket. Foto: Elias Kunosson.

Jenny Sjöström, Josefin Öberg och Gerd Pettersson skriver nu i Vi Lärare om glesbygsskolenätverket och hur det är att vara lärare inom nätverket.

I glesbygd existerar inte det fria skolvalet och friskolor – därför kan lärare arbeta mer ostört med en undervisning som gynnar elevers lärande och utveckling, skriver Jenny Sjöström, Ammarnäs skola och Josefin Öberg, Trehörningsjö skola, som är samordnare för glesbygdsskolenätverket samt Gerd Pettersson, lektor vid Pedagogiska institutionen.

Läs hela artikeln i Vi Lärare här.

Senast uppdaterad: 2023-11-27