Nytt arbetssätt för språkutveckling
2022-03-24
I det praktiknära forskningsprojektet ELSA-modellen har forskare och pedagoger tillsammans utvecklat språkutvecklande aktiviteter på förskolor. Nyligen presenterades resultatet på en dialogkonferens för att sprida arbetssättet i en av kommunerna som deltagit i projektet.

Under två år har den så kallade ELSA-modellen testats och utvecklats i två kommuner. ELSA-modellen sker genom aktionsforskning för att arbeta språkstödjande i förskolan. I korthet handlar det om att personalen väljer en vardaglig situation på förskolan, för att sedan observera, reflektera, utveckla och på nytt utvärdera sitt eget agerande i syfte att stötta barnens språkutveckling.
På Lerum kommuns ”Dialogkonferens” fredagen den 11 mars fick cirka 200 förskolepedagoger ta del av och diskutera resultaten. Diskussionerna skedde både gränsöverskridande mellan förskolor och inom arbetslagen. Men dagen inleddes med att en av de förskolor som deltagit i forskningsprojektet beskrev sin process. De hade valt att utgå från måltiden. De filmade sig själva och fyllde därefter i ett observationsprotokoll för att få syn på vad de gjorde.
– Måltidssituationen är ett bra tillfälle att arbeta språkutvecklande eftersom vi pedagoger då sitter ner tillsammans med barnen. När vi tittade på filmerna och analyserade dem blev vi mer medvetna om vad vi pratar om, och hur vi pratar med barnen, sa Jannica Höglund.

Observationsprotokollet som används är skapat utifrån vilka språkstödjande handlingar tidigare forskning har visat är bra för barns språkutveckling. Till exempel att det är viktigt att benämna saker och att ställa öppna frågor till barnen. Utifrån det diskuterade arbetslaget hur de kunde förbättra kommunikationen med barnen vid måltiden.
– Vi har blivit bättre på att sätta ord på saker och att lära barnen nya uttryck. Det har lett till att både vi i personalen och barnen har lärt oss nya ord, säger Jannica Höglund.
– Vi har också sett att vi får ett bättre fokus under hela dagen på förskolan. Vi börjar under frukosten men sedan tar vi med det under hela dagen. Det har gett ringar på vattnet. Vi ser att barnen pratar mer med varandra, och att de har blivit bättre på att stötta och hjälpa varandra.
Utveckling på vetenskaplig grund
Efter det praktiska exemplet tog de ansvariga forskarna Ann Nordberg och Karin Rönnerman vid. De beskrev den vetenskapliga grunden till de språkstödjande handlingarna och till aktionsforskning.
– Observationsprotokollet som ligger till grund för reflektionerna är baserat på forskning om vad som visat sig vara gynnsamt för barns språkutveckling och vilka handlingar vi vuxna kan göra för att stötta barns språk. Att arbeta strukturerat på detta sätt skapar förutsättningar för en förskola på vetenskaplig grund, säger Ann Nordberg.
Protokollet är indelat i tre dimensioner – fysisk, didaktisk och social – som var och en innehåller komponenter om olika typer av språkstöd.
– Den fysiska dimensionen innehåller till exempel 19 olika komponenter. Det gör att man kan få upp ögonen för vilken roll den fysiska miljön spelar. Det kan också vara lättare att ändra den fysiska miljön jämfört med den sociala och didaktiska, som handlar om hur vi själva agerar språkstödjande ihop med barnen. Det kan helt enkelt vara enklare att sätta upp bilder och bokstäver på väggarna än att förändra våra beteenden, säger Ann Nordberg.
I kartläggningen blir det synligt vad var och en av pedagogerna på förskolan gör för att stötta barnens språkutveckling. Men syftet är inte att peka ut enskilda pedagoger utan att skapa en bättre lärandemiljö som gör skillnad för barnen. I det är det också viktigt att kartlägga barnens språkförmåga innan och efter ett förändrat arbetssätt.
– Det första steget är att identifiera ett problem och kartlägga vad som händer. Det andra steget är att komma överens vad vi ska göra bättre. De två stegen gör vi egentligen hela tiden. Men i aktionsforskning går vi vidare och analyserar vad som hände och drar slutsatser för fortsatt arbete. Det är en process som aldrig tar slut, säger Karin Rönnerman.
Aktionsforskning i ett vidare sammanhang
Karin Rönnerman satte också aktionsforskning i ett sammanhang och beskrev fem praktiker i förskolan som hänger ihop: barns lärande, undervisning, kompetensutveckling, ledarskap och forskning.
– Det räcker inte med att utveckla en av praktikerna då praktikerna påverkar och påverkas av varandra. Om vi till exempel vill utveckla barns lärande, behöver vi samtidigt utveckla undervisning, få kompetensutveckling, ha ett ledarskap som stöttar och forskning eller utvärdering som ger underlag för fortsatt utveckling.
I aktionsforskning har det Karin Rönnerman kallar ”mellanledare” en viktig roll. Det är personer i arbetslaget som tar på sig en ledande roll.
– Arbetslaget behöver någon som håller ihop processen, ser till att det finns agenda på möten, för diskussionen vidare, och så vidare, säger Karin Rönnerman.
– Mellanledare befinner sig också emellan arbetslaget och rektor och kan skapa förståelse åt båda håll. Men det förutsätter att det finns tillit och respekt.
Två deltagande kommuner
ELSA-modellen har hittills testats av arbetslag i Lerums och Lilla Edets kommun. De har valt olika situationer att utveckla: måltider, samlingar och hallen. Erfarenheterna visar att pedagogerna har fått en ökad medvetenhet om sig själva som lärare, hur arbetslaget kan utvecklas och framför allt hur barns språkutveckling kan stimuleras.
En annan erfarenhet är att det krävs organisering och struktur för att det ska vara möjligt att utveckla det språkutvecklande arbetet.
En dialogkonferens kommer också att ordnas i Lilla Edet i juni.
Carl-Magnus Höglund
ELSA-modellen
ELSA (Early Educational Language Support Activities) är ett forskningsprojekt som bedrevs 2020–2022 inom ramen för försöksverksamheten ULF-avtal. Syftet med projektet var att i samverkan med personal implementera ett språkstödjande arbetssätt, samt utvärdera hur strukturerat språkstöd kan påverka barnens lärande och språkutveckling.
I juni utkommer boken Språkstödjande medvetenhet i förskolan genom aktionsforskning – ELSA modellen i praktiken i vilken aktionsforskning och projektet beskrivs utförligt.
Nyheter
Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Nyhetsbrevet kommer cirka en gång i månaden och innehåller alla nyheter kring ULF-avtal.
-
Praktiknära skolforskning utmanar forskarrollen
Etikfrågorna inom praktiknära skolforskning påverkar alla nivåer, både på systemnivå och på en enskild skolenhet. När etikprövningslagen nu ska utredas, är det viktigt att belysa hur ULF-forskning skiljer sig från viss annan forskning.
-
Utmaningar inom ULF-forskning tas upp på rundabordssamtal
”Förhoppningen är att bidra till att identifiera otydligheter och skapa en gemensam syn på tolkningar och kunskapsbehov”, säger Maria Andrée om det rundabordssamtal om etikfrågor som nu arrangeras.
-
”Om vi inte samarbetar kommer vi aldrig veta vilka frågor som är viktiga för skolan”
Jesper Boesen, samverkanschef och forskningsmiljöledare, vid JU lyfte vid Göteborgsnodens konferens vikten av att lärosätena och skolhuvudmän närmar sig varandra genom ULF-avtal. Lyssna till fler deltagare nedan.
-
Skolministern understryker vikten av ULF
Skolminister Lotta Edholm inledningstalade på skolkonferensen researchED och underströk vikten av ULF. Se hela inledningstalet här.
-
Spänning mellan frivillighet och styrning i fritidshem
Frivillighet, styrning, fritidsaktiviteter och fri tid kännetecknar verksamheten i fritidshem. Att kombinera detta skapar dilemman hos lärarna. Det visar en forskningsstudie från Karlstads universitet.
-
Ny kunskap genom samverkan
”Vi, skola och akademi, behöver arbeta nära tillsammans och ha djup respekt för varandras olika kunskaper. Först då, genom äkta samverkan i ögonhöjd, kan ny kunskap växa fram.” Det säger Elisabet Nihlfors, professor i pedagogik med inriktning mot ledarskap vid Uppsala universitet och ordförande för den nationella operativa samordningsgruppen för ULF.
-
Ju fler lärare som deltar desto fler ringar på vattnet
En forskningscirkel blev till ett föredrag på en forskningskonferens, för att sedan bli en workshop för alla lågstadielärare i Enköpings kommun. Ett ULF-projekt om funktionellt skrivande ger ringar på vattnet när fler lärare involveras.
-
”I glesbygdsskolan existerar fortfarande en likvärdig lärmiljö”
Glesbygdsskolenätverket tillkom genom att lärarna Jenny Sjöström och Josefin Öberg kontaktade Gerd Pettersson, lektor vid pedagogiska institutionen på Umeå universitet. För att bygga upp nätverket fick de ULF-medel från Umeå universitet.
-
På väg mot ett nationellt avtal
Arbetet med att ta fram ett nationellt ULF-avtal är inne på sluttampen. Under ULF Bazaren samlades många synpunkter in som nu ska göra avtalet inkluderande och att det inte tappar den lokala förankringen.
-
NTI Gymnasiet och Uppsala universitet utvecklar undervisning i programmering
NTI Gymnasiet i Uppsala har sedan 2018 deltagit i ULF. I dag deltar 38 programmeringslärare på 17 av NTI:s gymnasieskolor i ett nationellt forskningssamarbete, vilket ger dem möjlighet att bedriva praktiknära didaktisk forskning inom programmering.
-
SKR bjuder in kommunerna för att prata ULF
Monica Sonde vid Sveriges kommuner och regioner (SKR) skriver om hur kommunerna involveras i arbetet med ULF och hur vi kan få en skola på vetenskaplig grund.
-
Lars Haikola utvärderar framtagande av nationell ULF-strategi
Uppdraget handlar om att följa och dokumentera det nationella arbetet med att ta fram ett ULF-avtal. Till utredare har Lars Haikola utsetts.
-
ULF ska beaktas i det nationella professionsprogrammet
I förslaget om ett nationellt professionsprogram lyfter regeringen ULF-avtalen. Både som förebild för samverkan, men också som en del i kompetensutvecklingen.
-
Fler erfarenheter och perspektiv hjälper till att ta fram nytt nationellt ULF-avtal
Vid den nationella ULF Bazaren lyfts värdefulla erfarenheter och perspektiv från lärosäten och huvudmän. De tas nu med i den fortsatta processen att ta fram det nya nationella ULF-avtalet.
-
Musikhögskolan i Malmö vill att fler lärare ska få plocka frukterna av ULF
På Musikhögskolan i Malmö finns sedan länge upparbetade vägar för ULF-forskning i ett nära samarbete med skolorna. Nu finns även doktorander och postdoktorer inom ULF-forskning. Näst på tur är att starta en webbplattform där fler skolor ska kunna plocka frukterna av ULF-forskning.
-
Casemetodens samtal för att möta och utveckla språkligt heterogena klassrum – ny rapport
Hur kan skolor och lärarutbildningar använda casemetodens samtal för att möta och utveckla språkligt heterogena klassrum? Den frågan har vi i det didaktiska nätverket för språk- och kunskapsutveckling i ämnesundervisning fördjupat oss i.
-
Se panelsamtalet om varför ett nationellt ULF-avtal behövs
Varför behövs ett nationellt ULF-avtal? Och hur skapar vi de bästa förutsättningarna för ULF-forskning? Under Almedalsveckan sommaren 2022 arrangerades ett panelsamtal som svarar på dessa frågor. Se det här.
-
Långsiktig samverkan för att utveckla undervisningen
De senaste åren har kombinerade forsknings- och utvecklingsinsatser fått allt större uppmärksamhet inom det pedagogiska och didaktiska fältet. Ny forskning från Karlstads universitet visar att stöd till lärare i form av lektionsobservationer och återkoppling utifrån forskningsbaserade kriterier kan ha stor betydelse för lärarnas långsiktiga utveckling av undervisningen. Att finna tid och utrymme för den här sortens kollegialt samarbete är inte alltid lätt. Däremot kan utvecklingspedagoger i kommunen med rätt ämneskompetens bidra till både stöd och legitimering av forskningsbaserat utvecklingsarbete.
-
Lärosäten runtom i Europa får inblick i ULF-verksamheten
Lärosäten runt om i Europa kommer att få lyssna till en presentation om ULF av representanter vid Göteborgs universitet och Göteborgs stad.
-
Dags för nationell ULF Bazar – hur ska det nationella avtalet utformas?
På den nationella Bazaren 15 december ska ett första utkast till nationellt ULF-avtal diskuteras och det ska fånga vad ULF ska åstadkomma i framtiden.
-
Forskningsfrågor som är relevanta för skolan – bjud in fler till processen
Under fredagen bjöd Stockholms universitet med skolhuvudmän in till Uppsalanodens ULF Bazar. Samtalet fokuserade på forskningsfrågor, hur de kan tas fram och hur de blir relevanta för de som arbetar i skolan.
-
Så kan samarbetet mellan forskare och skolledare stärkas
För att stärka den vetenskapliga grunden och det vetenskapliga förhållningssättet i skolan behövs långsiktigt hållbara samverkansmodeller mellan forskare och skolledare. Men den här typen av samarbete uppstår inte bara, det finns ett antal kritiska aspekter att ta hänsyn till. Det visar ny forskning från Karlstads universitet. Forskningsstudien har genomförts inom ramen för ULF.
-
Arbete med samverkan i skolan
I Örnsköldsviks kommun testas nu ett digitalt verktyg som ska utveckla lärares undervisning. Projektets syfte är att hjälpa kommunen med kvalitetssäkring av deras verksamhetsförlagda utbildning (VFU).
-
Flygande nystart i ULF-arbetet nationellt
Den 25-26 augusti möttes för första gången ledamöterna i ULFs nya strategiska (ULF-S) respektive operativa (ULF-O) grupp. Här deltog även nya referensgruppen med lärar- och skolledarfacken. Det blev energirika och kreativa dagar med nya kompetenser – nu när både lärosäten och huvudmän finns representerade på nationell nivå. Detta bådar gott inför vårt gemensamma arbete med att permanenta ULF! På bilden: ULF-O.
-
Ny bok inspirerad av ULF-arbetet vid LTU
Praktiknära forskning har de senaste årtiondena fått större genomslagskraft på olika nivåer i det svenska skolsystemet men också vid universitet. En sådan ansats innebär att lärares, rektorers och forskares kunskaper och kompetenser tas till vara och berikar forsknings- och utvecklingsprocesser. I boken diskuteras möjligheter och utmaningar med praktiknära forskning och läsaren får ta del av berättelser och konkreta exempel från olika forsknings- och utvecklingsprojekt.
-
Ny organisation för nationell samordning 2022-2024
Vid halvårsskiftet 2022 går ULF-verksamheten in i ett nytt och avgörande skede. Den omfattande verksamhet som har bedrivits under de senaste fem åren ska förstärkas och bli reguljär. För att möjliggöra detta gemensamma arbete inrättas den 1 juli två nya grupperingar på nationell nivå: en strategisk samordningsgrupp för nationell ULF-strategi (ULF-S) och en operativ samordningsgrupp (ULF-O).
-
Fyra nya ULF-projekt har beviljats medel
Flerspråkighet i förskolan, undervisning i särskolan och teknikundervisning om hur vi kan härma smarta lösningar i naturen. Det är några av de nya praktiknära forskningsprojekt vid Göteborgs universitet som beviljats medel inom ramen för ULF.
-
Utbildningsdepartementet ser över mobiliteten mellan akademin och det omgivande samhället
Regeringskansliet har gett Utbildningsdepartementet i uppdrag att se över eventuella hinder för mobilitet mellan högskolan och andra sektorer. Mobilitet innebär i det här sammanhanget att adjungerad personal från olika delar av samhället, t.ex skolan, kan vara verksamma inom akademin och vice versa – att högskolans forskare och lärare kan tjänstgöra i skolan.
-
ULF på plats i Almedalen
Årets Almedalsvecka närmar sig och ULF kommer som vanligt att vara på plats. Den 5 juli kl. 09.45 arrangerar vi ett samtal med rubriken "ULF-forskning ger ny kunskap, höjer läraryrkets status och kvaliteten i verksamheterna". Ett flertal parter samlas för att diskutera vad som är viktigt i det nationella ULF-avtalets organisation och överenskommelser. Välkommen att vara med i Almedalen eller se sändningen online!
-
ULF står för Utbildning, Lärande, Forskning
Förkortningen för ULF har under försöksverksamhetens gång förekommit i två olika tolkningar, en där U:et stått för Utbildning och en där det fått stå för Utveckling. Den Nationella samordningsgruppen har nu enats om att det är den förstnämnda och ursprungliga betydelsen som gäller.
-
Ny rapport: Ledarskap för lärande
”Ledarskap för lärande handlar om det som är lärares viktigaste uppdrag, nämligen att leda undervisning, det vill säga det didaktiska ledarskapet.” Det säger redaktörerna Anja Thorsten, lektor vid Linköpings universitet, och Marcus Samuelsson, biträdande professor, Linköpings universitet, som tillsammans med medforskande lärare är författare till forskningsrapporten Ledarskap för lärande.
-
Samverkansmodell för utmaningar i det uppkopplade klassrummet
I forskningsprojektet, Utmaningar i det uppkopplade klassrummet. Rum för lärande i en digitaliserad skola, prövas en samverkansmodell som innebär att forskare, lärare och elever tillsammans kartlägger de utmaningar som uppstår i samband med klassrummens digitalisering. På sikt är förhoppningen att därigenom kunna stärka skolans utvecklingsarbete inom området. Det praktiknära forskningsprojektet genomförs inom ramen för ULF.
-
Extern utvärdering av ULF klar
Nu presenteras den externa utvärderingsstudien av ULF, genomförd av ett forskarteam vid Universitetet i Sørøst-Norge. Teamet har följt och studerat ULF mellan 2018-2022, och publicerar i en slutrapport det samlade resultatet av utvärderingen. Man ger också rekommendationer för det fortsatta arbetet med samverkan kring praktiknära forskning i Sverige.
-
Växande forskningsmiljö i samverkan mellan Malmö stad och Malmö universitet
Hej Lisbeth Gyllander Torkildsen, Kvalitets- och utvecklingschef på gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen, Malmö stad. Ni har i samverkan med Malmö universitet börjat bygga upp en gemensam forskningsmiljö med fokus på likvärdighet, delaktighet och hållbarhet i förskola och skola. Vad består den här forskningsmiljön av?
-
Nytt arbetssätt för språkutveckling
I det praktiknära forskningsprojektet ELSA-modellen har forskare och pedagoger tillsammans utvecklat språkutvecklande aktiviteter på förskolor. Nyligen presenterades resultatet på en dialogkonferens för att sprida arbetssättet i en av kommunerna som deltagit i projektet.
-
Skolan ska utvecklas genom samarbete – men rektorer och lärare är inte överens om förutsättningarna
Senare års skolutveckling har fokus på en utvecklad samverkan mellan verksamma i skolan och mellan skola och akademi. Ny forskning visar att rektorer och lärare inte är överens om de mest grundläggande villkoren för kvalitet i undervisningen. Däremot är båda grupperna överens om att de saknar goda förutsättningar att bedriva ett pedagogiskt utvecklingsarbete. Det visar en ny rapport från fem forskare vid Karlstads universitet. Undersökningen har genomförts inom ramen för ULF.
-
Praktikutvecklande forskning i fokus under dag 2 på konferensen Framtidens lärarutbildning
Dag 2 på Örebro universitets konferens Framtidens lärarutbildning – erfarenheter och visioner bjuder bland annat på många intressanta valbara pass för den som jobbar inom förskola och skola. Ett av passen berör praktikutvecklande forskning och genomförs som ett diskussionsforum där också en nyutgiven antologi presenteras.
-
Pressmeddelande: Slutrapport för ULF anger riktningen framåt
I dag överlämnades slutrapporten för ULF, försöksverksamheten med samverkan kring praktiknära forskning, till utbildningsminister Anna Ekström. Rapporten sammanfattar fem års utvecklingsarbete och etablering av nya samverkansmodeller mellan lärosäten och skolhuvudmän, och ger förslag som kan ligga till grund för den permanenta verksamheten.
-
Ny antologi om praktikutvecklande forskning mellan skola och akademi
Under det senaste decenniet har flera myndigheter gjort riktade satsningar för att stimulera utvecklingen av förskola, skola och lärarutbildning genom att stärka den praktiknära forskningen. ULF är ett exempel på en av de större satsningar som ger möjlighet att kombinera olika typer av utbyten mellan skola och akademi. I en ny antologi behandlas utmaningar och möjligheter med denna samverkan.
-
Hallå där Yvonne Liljekvist…
…docent i matematikens didaktik vid Karlstads universitet. Du är ny projektledare för ULF-verksamheten inom Karlstads-noden. ULF är en försöksverksamhet som utvecklar praktiknära forskning i samverkan med skolhuvudmännen. Vad betyder praktiknära forskning för dig?
-
Inställd dialogkonferens
På grund av rådande pandemisituation och att de olika verksamheterna behöver prioritera den egna verksamheten är Karlstads-nodens dialogkonferensen 17 februari framflyttad till i höst. Nytt preliminärt datum är i september. Mer information kommer.
-
Örebro universitet bjuder in till konferens om framtidens lärarutbildning
Vilken utbildning behöver lärarstudenter för att kunna ge sina elever kunskap och kompetens att möta framtidens arbetsliv, bli aktiva samhällsmedborgare och ta sig an de stora samhällsutmaningarna? Den 15–16 mars bjuder Örebro universitet in till konferens på temat ”Framtidens lärarutbildning”. Konferensen är särskilt intressant för alla som arbetar inom ULF, med flera spår på temat praktiknära forskning i förskola respektive skola.
-
Nio doktorander i utbildningsvetenskap sökes till forskarskolan ROCIT
Forskarskolan ROCIT (Research On Collaboration In Teacher education) ska bidra till att arbeta fram långsiktiga och hållbara modeller för samverkan mellan huvudmän och lärosäten i och genom lärarutbildningarna. Nio doktorander antas i Utbildningsvetenskap vid Lunds universitet med placering vid något av de ingående lärosätena.
-
Sagt i årets sista rundabordssamtal: "Smart organisation vägen till likvärdighet"
Huvudmannaperspektivet var i fokus när Ifous och Nationella samordningsgruppen för ULF bjöd in till årets andra och sista rundabordssamtal om ULF-organisation 2.0. Samtalet kretsade kring de samverkande huvudmännens plats och villkor, där en röd tråd var likvärdighet och inkludering av mindre kommuner.
-
Fritidshemmets utmaningar och möjligheter
Vad händer i mötet mellan fritidshemmets tradition av upplevelsebaserad verksamhet och ett förtydligat undervisnings- och kunskapsuppdrag? Det studeras i det praktiknära forskningsprojektet ”Lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse i fritidshemmets undervisning”.
-
Dialogkonferens inom Karlstads-noden 17 februari: Skola, lärarutbildning och forskning - hur får vi ihop det?
Den 17 februari klockan 9-15 hålls en digital dialogkonferens inom Karlstads-noden. Syftet med dialogkonferensen är att genom erfarenhetsutbyte dela och sprida nodens arbete inom praktikutvecklande forskning. Det kommer även att bli framåtblickar och diskussioner om vad som händer med ULF efter 2021.
-
Skolhuvudmän bjuds in till årets sista nationella samling
Den 15 december genomförs ännu ett rundabordssamtal om den ULF-organisation som ska vara på plats 2025. Denna gång är det främst försöksverksamhetens skolhuvudmän som samlas för att diskutera. Medarrangör är det fristående forskningsinstitutet Ifous.
-
Forskarsamarbete i Laxå ledde till Årets hållbara förskola: ”Fantastiskt roligt”
2019 inledde lektor Sara Frödén det praktiknära forskningsprojektet "Hållbar och likvärdig skola" på förskolorna i Laxå. Nu prisas en av skolorna, Jordgubben, som Årets hållbara förskola i Håll Sverige Rents rikstävling.
– Det här priset visar att praktiknära forskning är viktigt och kan bidra till utvecklandet av pedagogiska verksamheter, säger Sara Frödén. -
Den internationella konferensen researchED i Haninge 4 december
Den internationella konferensen researchED återvänder till Skandinavien och Haninge där den kommer att samla lärare, forskare och många andra som är intresserade av skolutveckling och den senaste utbildningsvetenskapliga forskningen. Haninge kommun arrangerar en virtuell, fullspäckad dag med en lång lista föreläsare från hela världen. ULF är väl synligt i programmet bland annat genom en presentation av K-ULF-projektet.
-
Se ULF-samtal från årets bokmässa
Ta del av ett samtal om praktikutvecklande forskning och hur samarbetet mellan forskningen och skolan verkligen kan se ut.
Nytt arbetssätt för språkutveckling
2022-03-24
I det praktiknära forskningsprojektet ELSA-modellen har forskare och pedagoger tillsammans utvecklat språkutvecklande aktiviteter på förskolor. Nyligen presenterades resultatet på en dialogkonferens för att sprida arbetssättet i en av kommunerna som deltagit i projektet.

Under två år har den så kallade ELSA-modellen testats och utvecklats i två kommuner. ELSA-modellen sker genom aktionsforskning för att arbeta språkstödjande i förskolan. I korthet handlar det om att personalen väljer en vardaglig situation på förskolan, för att sedan observera, reflektera, utveckla och på nytt utvärdera sitt eget agerande i syfte att stötta barnens språkutveckling.
På Lerum kommuns ”Dialogkonferens” fredagen den 11 mars fick cirka 200 förskolepedagoger ta del av och diskutera resultaten. Diskussionerna skedde både gränsöverskridande mellan förskolor och inom arbetslagen. Men dagen inleddes med att en av de förskolor som deltagit i forskningsprojektet beskrev sin process. De hade valt att utgå från måltiden. De filmade sig själva och fyllde därefter i ett observationsprotokoll för att få syn på vad de gjorde.
– Måltidssituationen är ett bra tillfälle att arbeta språkutvecklande eftersom vi pedagoger då sitter ner tillsammans med barnen. När vi tittade på filmerna och analyserade dem blev vi mer medvetna om vad vi pratar om, och hur vi pratar med barnen, sa Jannica Höglund.

Observationsprotokollet som används är skapat utifrån vilka språkstödjande handlingar tidigare forskning har visat är bra för barns språkutveckling. Till exempel att det är viktigt att benämna saker och att ställa öppna frågor till barnen. Utifrån det diskuterade arbetslaget hur de kunde förbättra kommunikationen med barnen vid måltiden.
– Vi har blivit bättre på att sätta ord på saker och att lära barnen nya uttryck. Det har lett till att både vi i personalen och barnen har lärt oss nya ord, säger Jannica Höglund.
– Vi har också sett att vi får ett bättre fokus under hela dagen på förskolan. Vi börjar under frukosten men sedan tar vi med det under hela dagen. Det har gett ringar på vattnet. Vi ser att barnen pratar mer med varandra, och att de har blivit bättre på att stötta och hjälpa varandra.
Utveckling på vetenskaplig grund
Efter det praktiska exemplet tog de ansvariga forskarna Ann Nordberg och Karin Rönnerman vid. De beskrev den vetenskapliga grunden till de språkstödjande handlingarna och till aktionsforskning.
– Observationsprotokollet som ligger till grund för reflektionerna är baserat på forskning om vad som visat sig vara gynnsamt för barns språkutveckling och vilka handlingar vi vuxna kan göra för att stötta barns språk. Att arbeta strukturerat på detta sätt skapar förutsättningar för en förskola på vetenskaplig grund, säger Ann Nordberg.
Protokollet är indelat i tre dimensioner – fysisk, didaktisk och social – som var och en innehåller komponenter om olika typer av språkstöd.
– Den fysiska dimensionen innehåller till exempel 19 olika komponenter. Det gör att man kan få upp ögonen för vilken roll den fysiska miljön spelar. Det kan också vara lättare att ändra den fysiska miljön jämfört med den sociala och didaktiska, som handlar om hur vi själva agerar språkstödjande ihop med barnen. Det kan helt enkelt vara enklare att sätta upp bilder och bokstäver på väggarna än att förändra våra beteenden, säger Ann Nordberg.
I kartläggningen blir det synligt vad var och en av pedagogerna på förskolan gör för att stötta barnens språkutveckling. Men syftet är inte att peka ut enskilda pedagoger utan att skapa en bättre lärandemiljö som gör skillnad för barnen. I det är det också viktigt att kartlägga barnens språkförmåga innan och efter ett förändrat arbetssätt.
– Det första steget är att identifiera ett problem och kartlägga vad som händer. Det andra steget är att komma överens vad vi ska göra bättre. De två stegen gör vi egentligen hela tiden. Men i aktionsforskning går vi vidare och analyserar vad som hände och drar slutsatser för fortsatt arbete. Det är en process som aldrig tar slut, säger Karin Rönnerman.
Aktionsforskning i ett vidare sammanhang
Karin Rönnerman satte också aktionsforskning i ett sammanhang och beskrev fem praktiker i förskolan som hänger ihop: barns lärande, undervisning, kompetensutveckling, ledarskap och forskning.
– Det räcker inte med att utveckla en av praktikerna då praktikerna påverkar och påverkas av varandra. Om vi till exempel vill utveckla barns lärande, behöver vi samtidigt utveckla undervisning, få kompetensutveckling, ha ett ledarskap som stöttar och forskning eller utvärdering som ger underlag för fortsatt utveckling.
I aktionsforskning har det Karin Rönnerman kallar ”mellanledare” en viktig roll. Det är personer i arbetslaget som tar på sig en ledande roll.
– Arbetslaget behöver någon som håller ihop processen, ser till att det finns agenda på möten, för diskussionen vidare, och så vidare, säger Karin Rönnerman.
– Mellanledare befinner sig också emellan arbetslaget och rektor och kan skapa förståelse åt båda håll. Men det förutsätter att det finns tillit och respekt.
Två deltagande kommuner
ELSA-modellen har hittills testats av arbetslag i Lerums och Lilla Edets kommun. De har valt olika situationer att utveckla: måltider, samlingar och hallen. Erfarenheterna visar att pedagogerna har fått en ökad medvetenhet om sig själva som lärare, hur arbetslaget kan utvecklas och framför allt hur barns språkutveckling kan stimuleras.
En annan erfarenhet är att det krävs organisering och struktur för att det ska vara möjligt att utveckla det språkutvecklande arbetet.
En dialogkonferens kommer också att ordnas i Lilla Edet i juni.
Carl-Magnus Höglund
ELSA-modellen
ELSA (Early Educational Language Support Activities) är ett forskningsprojekt som bedrevs 2020–2022 inom ramen för försöksverksamheten ULF-avtal. Syftet med projektet var att i samverkan med personal implementera ett språkstödjande arbetssätt, samt utvärdera hur strukturerat språkstöd kan påverka barnens lärande och språkutveckling.
I juni utkommer boken Språkstödjande medvetenhet i förskolan genom aktionsforskning – ELSA modellen i praktiken i vilken aktionsforskning och projektet beskrivs utförligt.